Galerie Rudolfinum

Carlos Relvas – Objekty věčnosti

23. 5. 2013 – 15. 9. 2013
malá galerie
Kurátor: David Korecký

Galerie Rudolfinum připravuje reprezentativní průřez tvorbou Carlose Relvase (1838-1894), jež je zakladatelskou osobností portugalské fotografie. Výstava je koncipovaná jako putovní a po premiéře v Praze zamíří do dalších evropských metropolí.

o výstavě

Dílo Carlose Relvase, plné okouzlení z tehdy nově vzniklého média, se touto výstavou vrátí poprvé po více než století zapomnění na evropskou fotografickou scénu. Relvas, jenž pocházel z města Golegã v údolí řeky Tejo, známého chovem lusitánských koní, realizoval svůj sen stát se průkopníkem fotografického umění. Chuť experimentovat a výjimečný výtvarný cit ho dovedly k mistrovským výkonům v mnoha fotografických žánrech i k několika vynálezům. Relvas byl skutečně kosmopolitním učencem, dopisoval si s nejvýznamnějšími osobnostmi evropské fotografie, podnikl mnoho cest po Evropě, navštěvoval i obesílal významné veletrhy a výstavy, kde za své snímky pravidelně získával ocenění. V roce 1869 se stal členem Francouzské fotografické společnosti. Ačkoliv se vždy označoval jako fotograf amatér, byl jedním z nejvyhledávanějších portrétistů. Patřil k intelektuální, umělecké a vědecké elitě své doby a jeho knihovna čítala na čtyři tisíce knih nejen o umění, ale také o optice, chemii a filosofii. Carlos Relvas zemřel ve svých 55 letech na následky jezdecké nehody a jeho sláva pohasla na více než sto let. Až po roce 2000 se Institutu portugalských muzeí a městu Golegã podařilo obnovit jeho secesní ateliér a zpracovat pozůstalost, která čítá jen v negativech na 13 000 položek. Úsilí připomenout Carlose Relvase bylo završeno vydáním monografie a výstavou v Museu Nacional de Arte Antiga v Lisabonu v roce 2003.

Výstava nazvaná Carlos Relvas: Objekty věčnosti, připravená v úzké spolupráci s městem Golegã, kurátorem Davidem Koreckým, představuje dílo autora v sedmi kapitolách: Objekty věčnosti, Krajiny a architektura, Portréty, Na farmě, Lodě a pobřeží, Každodenní život, a Ateliér umělce. Tato výstava je po více než stoleté pauze jeho prvním představením za hranicemi Portugalska.

vstupné

vstupné

Plné 80 CZK
Snížené 50 CZK

partneři

partneři

Generální partner galerie, UniCredit Bank

Partneři výstavy, město Golegã, studio Carlose Relvase, Institut Camoes

Hlavní mediální partner, Lidové noviny, lidovky.cz

Mediální partneři, Český rozhlas, National Geographic Česko, FotoVideo, Art+Antiques, Metropolis, ArtMap

relvas v pardubicích

relvas v pardubicích

Fotografie Carlose Relvase vystavuje od 27. 6. do 18. 8. 2013 pod názvem Lidé z Golegã Galerie města Pardubice. V návaznosti na výstavu Objekty věcnosti v Galerii Rudolfinum představuje kurátor Pavel Šmíd kolekci portrétů a skupinových fotografií, které přiblíží všední život obyvatel Golegy, dnes jednoho z partnerských měst Pardubic.

partneři

partneři

Partner výstavy
Partner výstavy
Partner výstavy
publikace

publikace

reprodukce

reprodukce

Autoportrét, 1868-1869, novodobá tónovaná zvětšenina ze stereoskopického kolodiového negativu
Autoportrét, 1868-1869, novodobá tónovaná zvětšenina ze stereoskopického kolodiového negativu
Krajina. Portugalsko, 1876-1878, novodobá tónovaná zvětšenina z mokrého kolodiového skleněného negativu
Krajina. Portugalsko, 1876-1878, novodobá tónovaná zvětšenina z mokrého kolodiového skleněného negativu
Pohled na Měsíc, 1880-1890,autorský světlotisk
Pohled na Měsíc, 1880-1890,autorský světlotisk
Relvasův ateliér. Golegã. Portugalsko, 1872-1876, novodobá tónovaná zvětšenina z mokrého  kolodiového skleněného negativu
Relvasův ateliér. Golegã. Portugalsko, 1872-1876, novodobá tónovaná zvětšenina z mokrého kolodiového skleněného negativu
Brigantina „Silvia Liverpool“, kolem 1880, novodobá tónovaná zvětšenina ze želatinového skleněného negativu
Brigantina „Silvia Liverpool“, kolem 1880, novodobá tónovaná zvětšenina ze želatinového skleněného negativu
Koňské sedlo, kolem 1880, novodobá tónovaná zvětšenina ze stereoskopického mokrého kolodiového skleněného negativu
Koňské sedlo, kolem 1880, novodobá tónovaná zvětšenina ze stereoskopického mokrého kolodiového skleněného negativu
Otočný karusel, Relvasův vynález z roku 1873, novodobá tónovaná zvětšenina z mokrého  kolodiového skleněného negativu
Otočný karusel, Relvasův vynález z roku 1873, novodobá tónovaná zvětšenina z mokrého kolodiového skleněného negativu
Ovce, kolem 1870, novodobá tónovaná zvětšenina ze stereoskopického skleněného kolodiového negativu
Ovce, kolem 1870, novodobá tónovaná zvětšenina ze stereoskopického skleněného kolodiového negativu
Portrét mladé ženy, kolem 1880, novodobá tónovaná zvětšenina ze skleněného želatinového negativu
Portrét mladé ženy, kolem 1880, novodobá tónovaná zvětšenina ze skleněného želatinového negativu
/* by Sinfin.cz */