<h1>Námořní deník Erwina Dubského</h1>
<h1>Námořní deník Erwina Dubského</h1>
<h1>Námořní deník Erwina Dubského</h1>

Vzhledem k citlivosti originálů je výstava rozdělena do dvou částí, které budou zpřístupněny v tematicky rovnocenných cyklech – první od 7. 12. 2006 do 5. 2. 2007 a druhý od 7. 2. do 15. 4. 2007.

Erwin Antonín Anna Dubský, později fregatní kapitán rakousko-uherského námořnictva, příslušník starobylého zemského šlechtického rodu sídlícího v 19. století na moravském zámku Lysice, absolvoval v letech 1874-1876 na korvetě Erzherzog Friedrich cestu kolem světa. Jedním z důležitých cílů této expedice bylo japonské císařství. Erwin Dubský během dlouhé plavby nashromáždil řadu uměleckých děl, etnografický materiál i dobovou dokumentaci. Velká kolekce obsahovala svého času přes 1300 exponátů, z nichž se bohužel dodnes dochoval jen nepatrný zlomek. Ušetřen zůstal unikátní soubor devíti fotografických alb z většiny zemí, které výprava navštívila. Dubský fotografie cíleně sbíral a během plavby pravidelně navštěvoval fotografická studia v jednotlivých přístavech. Shromáždil tak světově jedinečný soubor, který se rozsahem, zachovalostí, ale i citlivým sběratelovým výběrem vyrovná nejlepším památkám tohoto druhu ve světě. Přitom existence těchto unikátních předmětů nebyla veřejnosti doposud známa, neboť fotografie byly uloženy v depozitáři a teprve uměleckohistorický průzkum odhalil jejich naprostou originalitu.

 

Nejucelenější částí souboru je sbírka japonských fotografií obsahující 158 děl od zakladatelů tradice japonské fotografie. Autoři snímků se věnovali především dvěma základním námětům: pohledům na známá místa a žánrovým obrázkům přibližujícím život obyvatel Japonska, které nazýváme souhrnně typy. V kolekci najdeme neobvyklý soubor pohledů na otevřené město Nagasaki, pocházející z ateliéru jednoho z průkopníků fotografického řemesla Uena Hikomy z počátku 70. let 19.století. Světově jedinečné jsou pohledy na města Kjóto, Kóbe a Ósaku, jejichž autorem je Ičida Sóta. Na výstavě nalezneme rovněž práce chomutovského rodáka Raimunda von Stillfried-Ratenicz, jehož ateliér v Jokohamě vychoval v letech 1871-1885 celou generaci japonských umělců. Stillfriedova díla doplňuje soubor malých fotografických zvětšenin z ateliérů dalších japonských mistrů, z nichž je třeba upozornit aspoň na portréty císaře a císařovny z roku 1872 od Učidy Kuičiho, nadějného, leč předčasně zesnulého umělce činného v Tokiu a Jokohamě do poloviny 70. let 19. století.

Kurátor: Filip Suchomel

Pondělí ZAVŘENO

Úterý–neděle 10–18

Čtvrtek 10–20

Vážení návštěvníci, poslední vstup na výstavu je možný nejpozději 30 minut před koncem otevírací doby.

Klub Galerie Rudolfinum

Koupit členství

Adresa

Alšovo nábřeží 12
110 00 Praha 1

Koupit členství